06/09/2012

TENTANG AKU - ILMU

Dari Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris
Dari Agama Islam ke Sejarah
Dari Matematik ke Sains
Dari Fizik ke Matematik Tambahan
Dari Kimia ke Biologi


Tapi --
Aku terkandas
Hilang arah
Semua gara gara minat
Minat yang tak diselaras dengan usaha

"Subjek extreme? Ini kerja gila"

Masalah utama bila terlampau dengan sifat 'M'
Aku tak pernah fikir tentang kemampuan
Cukup terasa berat hanya memandang,apalagi mahu dipikul
Hujung-hujung aku sesat dalam kelompok 'bijak' ini

"Awak pandai Ridzuan, tapi awak malas"

Itu baru permulaan
Permulaan aku yang agak tidak memberangsangkan
Siri tersalah pilih terus berlanjutan hingga sekarang
Aku terus mengumpul hutang
Masih belum mampu membayar hutang ke orang yang telah aku kecewakan
Belum
Belum lagi


"Selagi kita hidup, ilmu takkan habis digali"


Hari ini--
Walau aku masih bergelar gagal
Walau aku sudah berkali kali gagal
Tetap takkan bermakna gagal selamanya
Jalan tetap ada, harapan masih bernyawa

InsyAllah akan aku gunakan dan InsyAllah akan ada keperluan dalam setiap ilmu yang pernah aku pelajari...

No comments: