27/10/2012

KONON

Suara tak berisi
Sorok dalam puisi
Lagak hipster pakai gigi besi
Sorak julang urbanisasi

Kau berbahasa baku
Aku otak beku
Hadam satu-satu
Belum kenyang ramas buku

Kau cipta madah baru
Aku cipta cetak biru
Sampai tahap guru
Aku senak ditumbuk keliru

Kau terpaku
Aku terharu
Masih dalam bab satu
Cukup rancak kompang nan bertalu

Konon
Benar tulis pakai jiwa
Benar lahir dalam rasa
Tapi tetap konon




Kononkan aku ? Sepanjang 12tahun persekolahan, tak pernah aku hargai/meminati bahasa. Baru sekarang aku jatuh cinta. Jadilah aku, si budak mentah yang  konon ini.  :)

2 comments:

syafiqa said...

bahasa yg terlalu terpesona.
buat kita-kita jatuh cinta

Unknown said...

Orang kata jangan benci, nanti lama-lama sayang.
Nah, dulu paling tak suka subjek bahasa, tak suka berkarang, tambah pula dengan cikgu yang kurang menyenangkan.
Sekarang aku yang tergila-gila.
Hahaha.